Rozwiązania marketingowe w mikro przedsiębiorstwach
Działalność marketingowa w mikro przedsiębiorstwach rządzi się innymi prawami niż w średnich i małych firmach.
Jest to spowodowane inną pozycją na rynku, koniecznością szybkiego zaadaptowania się do zmieniających się warunków pracy oraz celów i motywów właściciela. Większość przedstawicieli mikro biznesu prowadzi swoją działalność na rynku lokalnym bądź regionalnym; rzadko kiedy zdarza się, że zasięg działalności obejmuje rynek krajowy czy rynki zagraniczne. Absolutną podstawą marketingu na etapie wyboru rynku docelowego jest segmentacja polegająca na wyodrębnieniu z rynku jednorodnej grupy klientów; przykładowo, właściciel sklepu ze sprzętem narciarskim celuje intuicyjnie w klientów o średnich i wysokich dochodach, dzieląc ich na dwa segmenty – osoby jeżdżące zawodowo i amatorsko. Co istotne u małych przedsiębiorców przeważa defensywny model postępowania, co oznacza, że nie kreują potrzeb, a spełniają oczekiwania klientów i budują przekonanie, że produkt lub usługa nie są gorsze od tożsamego produktu oferowanego przez konkurencję. Aby trafić do klienta należy jednak wyróżnić się spośród innych firm i zaprezentować produkt lub usługę w sposób atrakcyjny i przyciągający uwagę. Jednym ze sposobów jest prezentacja przez stronę internetową i social media.
Social media kojarzy się przede wszystkim z segmentem rynku kierującym ofertę do klientów indywidualnych (B2C). Obecnie niemal każda osoba między 20 a 40 rokiem życia posiada konto na Facebooku, dlatego portal jest coraz mocniej eksploatowany przez firmy i przedsiębiorców, którzy chcą w jakiś sposób wypromować swoją branżę. Posiadanie konta na Facebooku powiązanego ze stroną internetową stanowi absolutną podstawę działalności mikroprzedsiębiorstw.
Nowoczesne strony internetowe
Przedsiębiorcy, którzy dopiero zakładają działalność, i chcą pozyskać nowych klientów, powinni zdecydować się na pozycjonowanie stron internetowych. Pozycjonowanie gwarantuje bowiem skuteczność reklamy – zależnie od pozycji w page rankach istnieje duże prawdopodobieństwo, że znajdziemy nowych klientów. Internauta, który wejdzie na naszą stroną po wcześniejszym wyszukiwaniu frazy, nie jest przypadkowym odwiedzającym – to zainteresowany klient. Warto przy tym dodać, że pozycjonowanie jest jedną z najtańszych form reklamy internetowej, której koszt wynosi zazwyczaj kilkaset złotych w skali roku. Mimo niskiej kapitałochłonności reklama na bazie pozycjonowania rzeczywiście napędza nowych klientów. Jednocześnie, jeżeli dobrze przygotujemy stronę i wypozycjonujemy ją na konkretne wyrażenia, możemy być pewni, że jest dobrze widoczna w rankingu również na inne frazy kluczowe, ponieważ jej ogólny ranking również jest wysoki.
Kolejną zaletą pozycjonowania jest długość trwania reklamy oraz rozpiętość geograficzna – położenie klienta nie ma znaczenia. Również czas wyszukiwania informacji jest nieistotny, bo reklama działa przez całą dobę.